Viennin merkitys TT Gasketsin liiketoiminnassa kasvaa vuosi vuodelta, ja Yhdysvallat on ollut perinteikkään tiivistevalmistajan nopeimmin kasvava markkina-alue 2020-luvulla. Hyvät kokemukset ja opit Skandinavian sekä saksankielisen Euroopan markkinoilla ovat vahvistaneet, että yrityksen tuotteille, innovaatioille ja palvelumallille on laajaa kansainvälistä kysyntää.
”Yhdysvallat on luonteva jatkumo tälle kehitykselle, mutta siellä täysipainoisesti toimiminen vaatii syvällistä ymmärrystä. Siksi olemme päättäneet panostaa perusteelliseen markkinatutkimukseen ennen merkittäviä sijoituksia”, TT Gasketsin liiketoiminnan kehitysjohtaja Petri Lehtinen avaa.
Niinpä TT Gaskets haki mukaan Yhdysvaltojen huippuyliopistoihin lukeutuvan UCLA:n Global Access Program -ohjelmaan viime vuoden loppupuolella. Kesällä käynnistynyt yhteistyö luotaa innovatiivisen tiivistevalmistajan mahdollisuuksia Pohjois-Amerikan vaativassa markkinassa.
Hankkeen suuntaviivoja on hiottu tiiviissä yhteistyössä tapaamisissa Atlantin molemmin puolin, ja viimeksi Los Angelesissa työskentelevä UCLA-tiimi vieraili Tampereella syyskuun loppupuolella.
”Kävimme heinäkuussa Kaliforniassa kick off -tapaamisessa, ja markkinatutkimus pääsi heti hyvään vauhtiin. UCLA:n viiden hengen työryhmä tekee nyt Yhdysvalloissa asiakas-, toimittaja- ja asiantuntijahaastatteluita, joiden pohjalta muodostuu vuoden loppuun mennessä suunnitelma seuraavista askelistamme viennin kehittämisessä”, Lehtinen kertoo.
Viennin kasvua haetaan TT Gasketsin perinteisten asiakastoimialojen piiristä. Lisäksi alati kiihtyvä energiavallankumous luo uusia mahdollisuuksia ketterälle ja innovatiiviselle tiivistetoimijalle myös Yhdysvalloissa.
”Toivomme markkinatutkimuksen tuottavan lähestymistapoja, joiden avulla saamme entistäkin vahvempaa jalansijaa Yhdysvalloissa. Jos ja kun toimivia toimintamalleja syntyy, niitä voidaan sitten soveltaa myös Euroopassa”, Lehtinen summaa.